Cel mai frecvent incident la vehicule in timpul verii este supraincalzirea motorului. Nu este o problema intalnita exclusiv vara, dar sansele ca o mica anomalie in circuitul de racire sa se manifeste in acel sezon sunt mai mari.
De ce se supraincalzeste un motor?
Cele mai frecvente cauze ale supraincalzirii motorului sunt urmatoarele:
- Capacul sau filetarea vasului de expansiune: un capac slab strans, o garnitura uzata sau un filet defect va face ca rezervorul de lichid de racire sa se goleasca treptat.
- Scurgeri mici in circuitul de racire: scurgerile mici trebuie reparate cat mai curand posibil. In caz contrar, riscul de rupere brusca creste cu timpul.
- Radiator oxidat in interior: rugina creeaza depuneri in tuburi si furtunuri, deci circula putin lichid de racire si de proasta calitate, cu riscul blocarii totale a circuitului.
- Motor cu putin ulei: lipsa lubrifierii creste frecarea interna si sistemul de racire nu raspunde adecvat la temperatura excesiva a motorului.
- Garnitura proasta: lichidul de racire se amesteca cu uleiul, provocand supraincalzire. In cele din urma, partile interne ale motorului vor rugini, defectiune a carei reparatie este foarte costisitoare sau imposibila.
- Sonda de termostat, supapa de reglare a debitului lichidului de racire sau unitate de control electronica: defectiunea poate fi gasita la unul dintre aceste elemente de control. In acest caz, este usor de detectat cu un instrument de diagnosticare electronic.
Sfaturi de urmat daca motorul masinii se supraincalzeste
Consecintele supraincalzirii unui motor diesel sau pe benzina sunt similare si se pot termina cu o avarie cu costuri ridicate, prin dezactivarea totala a motorului sau chiar intr-un incendiu de vehicul. Deci este obligatorie oprirea imediata a vehiculului, oprirea motorului si deschiderea capotei pentru ca motorul sa se raceasca cat mai repede posibil.
Inainte de a anunta platforma auto, se pot efectua urmatoarele operatiuni de baza:
- Verificarea nivelului lichidului de racire;
- Verificat daca exista intreruperi, scurgeri sau picaturi in circuitul frigorific;
- Verificat nivelul uleiului de motor.
Odata facut acest lucru, se va merge la cel mai apropiat service, daca se stie cu siguranta ca motivul este lipsa lichidului de racire si ca se datoreaza unei scurgeri minime sau unui capac prost al vasului de expansiune.
Evident, inainte se va umple rezervorul de racire cu lichid de racire. De asemenea, se poate folosi apa ca solutie temporara de urgenta.
Se va proceda la fel daca motorul are un nivel scazut de ulei si soferul are obiceiul de a transporta o cutie de lubrifiant in vehiculul sau. Pentru toate celelalte cazuri, se va anunta direct platforma auto, pentru a evita orice risc.